alla talar svenska

Den totala språkförvirringen som alltid råder i gänget nådde episka proportioner när en drös språkvetare beblandades med denna redan brokiga konstellation av människor. Men det språk som dominerade i konversationerna var ändå svenska – och även de som inte pratar det deltog glatt.

Det blev tydligt att vi tre som vanligtvis är ensamma svensktalande i gänget har indoktrinerat alla andra, lite i taget. Som ett resultat av denna veckas invasion av svenskar fick nu alla våra elever chansen att öva de användbara fraser som de lärt sig. Det var klart underhållande att höra bastardiserad svenska flyga omkring till höger och vänster och se såväl entusiasmen hos mina internationella vänner som den roade reaktionen hos mina smått förvånade landsmän...

Här är några av våra elevers favoritfraser:

Julia: Fan vad snygg du är! Snygging. Jag har en stråhatt. Jättebra!

Fran: Tjena, hur är läget? Ät! Glöm det.

Michi: Jaha? Köttbullar!

Cyril: Tripp trapp trull! Tack.

Laurence: Min favoritgrupp är ABBA. Ditt hår är gyllene som solen. Vill du dansa?


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Du har lärt dem väl : )

2011-01-16 @ 13:44:53
URL: http://kajsatankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0