Sevilla - Granada : 1-1

Laurence har bott i Sevilla ett år. Han har varit väldigt enträgen om att vi ska komma dit så att han får visa oss runt. Så nu i helgen tillbringade jag och Emma ett par intensiva dagar i denna (av Laurence) omtalade stad. Att ha Laurence som guide var faktiskt fenomenalt. För det första ordnade han gratis boende åt oss hos sin kompis, och för det andra vet han precis vart man ska gå för att äta gott och billigt. Första kvällen åt vi jättegoda och redigt tilltagna tapas för en spottstyver. Kyckling i mandelsås, honungspanerade auberginer, salmorejo, roquefort med hallonsås... Andra kvällen åt vi en trerättersmiddag med vin på en kinarestaurang till det överkomliga priset av 6 euro.

Förutom att äta så har vi även besökt ett antal barer och en klubb tillsammans med hans mycket sympatiska engelska vänner, samt promenerat en hel del. Tyvärr var inte vädret med oss, så på lördagen övergavs den väldigt blöta sightseeingturen till förmån för lite shopping. Men på söndagen kom solen fram, och jag fascinerades över hur mycket bättre Sevilla blev. Vi satt på Plaza de España och solade, gick förbi den gigantiska katedralen, strosade längs myllrande gator där familjer åt söndagslunch på tapasrestauranger och musikanter spelade flamencomusik. När solen kom fram kom människorna fram och då såg man hur staden egentligen ska se ut. Och jag fick ännu en stad att lägga till listan över ställen jag måste åka tillbaka till någon gång.

Sen åkte vi hem till Granada igen och gick på boogaclub, där de har jam session varje söndag följt av klubb med skön R’nB / salsa / jazzinspirerad musik. Och dansade tills vi var för hungriga, och gick och tog en kebab hos vår kompis kebabmannen, och hamnade mitt i ett gäng som hade en egen jam session ute på gatan, och Cyril fick låna en gitarr och fastnade där i någon timme medan vi tjejer konverserade med spanjorerna.

Allt är med andra ord som vanligt här i Granada, och trots att det är lite kyligare här så är jag glad att vara hemma igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0