Metagrammatik

Det här är en liten dikt som bör läsas noggrannt av språknördar. Och ignoreras av alla andra.

Jag är singular

Jag är predikativ

Förr levde jag i imperfekt

nu lever jag i presens

Jag vet hur man gör en bisats

Jag kan objekt

Sammansättningar och avledningar

En ofullbordad sats...

Ett nybildat particip

En verbpartikel att hitta på, slita ut och glömma bort

 

Om jag finge använda mer konjunktiv

Skulle jag ropa: Leve optativen!

Hurra för interjektioner!

Använd mer imperativ!

 

Jag verbaliserar och nyordsskapar

Jag skriver om skrivande

Blanka fan i ordföljden jag ger.



Inspirationen kom från detta fantastiskt charmiga lilla stycke poesi:

GRAMMATIK av Alf Henriksson


Singularis tredje person

maskulinum nominativ

mötte en flicka på Djurgårdsbron

en kväll i sitt unga liv.


Flickan brast ut i en interjektion

en imperativ och ett possessiv,

så att maskulinum tredje person

böjdes till genitiv.


Därpå grep de en kopulativ konjunktion

och vandrade dädan som man och viv,

två superlativt reciproka hjon

i presens indikativ.



Nördig? Jag? Inte det minsta.

Kommentarer
Postat av: oscar

Jag blir rädd för dig ibland. Du behöver hjälp.

2010-05-24 @ 23:49:48
URL: http://skrwt.blogg.se/
Postat av: mary

ist för "because I'm worth it" borde ni börja använda "because I'm nerd" hehehe.

2010-05-25 @ 09:48:18
Postat av: ida

åh, jag älskar det! både ditt och alf henrikssons!

2010-05-26 @ 12:33:24
URL: http://idawalderlo.blogg.se/
Postat av: Boris

Nördighet varar längst vet ni väl! = )

2010-05-26 @ 16:09:59
URL: http://hemigen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0