jag växte upp i en spökstad

När klockan är 21 i Södertälje ligger gågatan öde. Båda de två största matbutikerna stängde klockan 20. Inte ens Pressbyrån har öppet.

 

Men svängdörren in till Lunagallerian svänger alltjämt, som en triunferande överlevare efter apokalypsen. Där inne är det om möjligt ännu tystare. Endast en liten spelbutik har öppet. Jag är alldeles ensam i gallerian. Jag åker rulltrappan upp och ner medan jag väntar på att bussen ska gå. Jag tittar i skyltfönster. Clas Ohlson har dekorerat sin julgran med fotfilar och stegräknare. Pizzerian annonserar om fish & chips som vegetariskt alternativ.

 

Jag trivs bättre i gallerian när den är tom än när den är fylld av folk.

 

Jag kommer att tänka på en kväll för länge sedan då jag och två vänner sjöng allsång medan vi väntade på tåget på en öde pendeltågsstation. Det var ett fint eko där mellan betongpelarna. Vi sjöng bland annat något om att year 2004 will be yours.


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Jag har ett stort leende på läpparna efter att ha läst de sista meningarna! Måste lyssna på den låten igen!

2010-12-30 @ 23:52:56
URL: http://kajsatankar.wordpress.com
Postat av: Anna

Hej! Jag har skrivit till dig förut men jag gör ett försök igen. jag bor också i granada och jobar på bibrambla ska pluga i höst där till sjukgymnast. känner inga och har heller inte träffat några svenskar. har du lust att ta något någon dag framöver?? kram på dig!

2011-01-01 @ 13:48:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0