advent

Som jag älskar lördagar.

Förmiddagen tillbringades med att inhandla vitt tyg och glitter, äta churros och sola på en bänk. På eftermiddagen gick vi till Emmas terrass. Det var varmt och skönt i skuggan, jag var trött, soffan var så härligt mjuk och jag somnade där en liten stund. Jag har saknat terrassen. Jag har saknat de lata sommardagarna.

När vi tre svenskor blivit ensamma satte vi igång att klippa tyg och öva luciasånger, uppställda på rad i solskenet. Det är visst jul om två veckor.

Efter luciaövningen gick jag för att möta upp en vän. Tog ett glas juice och en tapa och lyssnade på en oväntat personlig historia. Jag fascineras över hur vissa människor går så snabbt att lära känna. Och jag gläds åt att någon jag knappt känner väljer att anförtro sig till mig.

Sedan promenerade vi till julmarknaden på Plaza Bib-Rambla för att trängas med andra julklappsköpare kring stånd med handgjorda smycken och jättelika julkakor. Doften av brända mandlar och rökelser. Ljusslingor i träden. Julsånger och barn i små ullkappor och lackskor.

Kvällen avslutades med tapas med vännerna och jag var så trött att jag gick hem före alla andra.

Inatt är det dags att visa våra internationella vänner hur ett svenskt Luciatåg ser ut. Och jag har pepparkakor som Kajsa tagit med sig från Sverige.

 


Kommentarer
Postat av: Mary

Åååh luciatåg! Vill gärna ha lite bilder på det:)

2010-12-12 @ 20:41:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0