skymning

Hör du det öppna fönstret som slår i vinden

Kan du känna maskrosorna växa i gräset

Om du andas in riktigt djupt

känner du doften av solen som går ner?

 

Idag tar tiden slut

Imorgon börjar det nya livet

Men jag är inte rädd

så länge som du ligger här bredvid mig

och viskar värme i mitt öra

tills jag faller i sömn

sover hela natten under himlen

och drömmer mina sagor

 

Ikväll när världen ligger öde

ligger vi här på rygg vid horisonten

och ser på när marken och himlen

försvinner i varandra

 

Tiden stannar och börjar här

Och du kan vara vem som helst

Jag kan vara vem som helst

så länge som du fortsätter att finnas

och sjunger för mig i skymningen

 

*

 

 

Och ibland kan lite latinplugg bjuda på upplyftande poesi.

 

Ecce gratum

"Se, den ljuva
et optatum och efterlängtade
ver reducit gaudia, våren kommer åter med glädjen.
purpuratum Purpurfärgad
floret pratum, står ängen i blom,
sol serenat omnia. solen gör allt fullt av frid.
Iamiam cedant tristia! Må nu vemodet ge vika!
Estas redit, Sommaren kommer,
nunc recedit nu drar sig
Hyemis sevitia. vinterns grymhet tillbaka."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0