någon annans dikt

Återigen sprang jag på något fint på det mest otippade av ställen - i en hemtenta. (Ytterligare ett bevis på att den här kursen äger!) Karin Boye har diktat.

I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

 

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

 

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

 

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

 

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.


Kommentarer
Postat av: stnc

detta är en av de bästa dikter jag någonsin läst, vid sidan av en annan av boye...



Jag vill möta...



Rustad, rak och pansarsluten

gick jag fram -

men av skräck var brynjan gjuten

och av skam.



Jag vill kasta mina vapen,

svärd och sköld.

All den hårda fiendskapen

var min köld.



Jag har sett de torra fröna

gro till slut.

Jag har sett det ljusa gröna

vecklas ut.



Mäktigt är det späda livet

mer än järn,

fram ur jordens hjärta drivet

utan värn.



Våren gryr i vinterns trakter,

där jag frös.

Jag vill möta livets makter

vapenlös.

2010-07-12 @ 22:49:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0