los reyes magos

I Spanien är det, traditionellt sett, inte jultomten som kommer med julklapparna. Istället är det de tre vise männen, los Reyes Magos, som kommer och lämnar paket till barnen natten till den 6:e januari.

Tydligen kommer de vise männen även till utbytesstudenter, om dessa har varit snälla förstås. När jag anlände igår kväll möttes jag av en skylt på ytterdörren som hälsade: Välkommen hem! på svenska. Sedan gick jag in i mitt rum och möttes av en liten hög paket och ett kuvert med ett brev från Melchor, Gaspar och Baltasar. Där stod att eftersom jag varit i Sverige lämnade de paketen åt mig här.

Lustigt nog var alla presenterna typiska hantverksprodukter från Almería, regionen som min nya rumsgranne Fran kommer ifrån. Kungarna skrev i brevet att de hade haft vägarna förbi där på vägen till Granada.

Att överraskningen var så oväntad gjorde mig extra glad. Speciellt eftersom jag ser hur mycket tanke som de vise männen har lagt ner på sina presenter. Efter en drygt 15 timmar lång resa och diverse smärre missöden kunde jag inte ha fått ett bättre välkomnande.

Kommentarer
Postat av: Mary

Åååh, vad snällt av dem! kan du tacka dem från mig för att de såg till att du fick ett sånt bra välkomnade tillbaka! puss

2011-01-09 @ 21:00:28
Postat av: Mary

Åååh, vad snällt av dem! kan du tacka dem från mig för att de såg till att du fick ett sånt bra välkomnade tillbaka! puss

2011-01-09 @ 21:00:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0