lite om tanter och gubbar

Flogsta verkar vara ett bra ställe om man vill träffa snälla tanter och farbröder. Först var det den oförstående men glatt leende tanten på kineshaket. Idag var det den mytomspunne cykelskojaren, som visade sig vara en medelålders chilenare som hade bott i Spanien. Vi fann varandra genast. Förutom att laga min punktering så berättade han om svårigheten att fråga efter apotek i Granada och ondgjorde sig över USA:s våldsamma härjanden i världen. Själv log jag mest, och förlorade mig för en sekund i minnena av diverse andra tanter och farbröder jag träffat långt från Flogsta.

Bästa tanten 2009:
Flor, ägare av ett hostel i San Sebastián dit jag kom för att söka jobb. Citerar mig själv ur resdagboken: Hon hade inget behov av personal just nu men hon hade en uppsjo av asikter och tips pa var och hur jag kunde hitta jobb, och aven en valdig lust att beratta om sina barn och barnbarn, folk som hade jobbat hos henne tidigare, jobbiga gaster... och sa fick jag hora att hon hade lite problem att svara pa sina mail som var pa engelska, sa jag hjalpte henne lite med det. Sa jag blev kvar dar i tva timmar och pratade med tanten, hon var jattemysig och kallade mig sitt lilla hjarta och liknande gulligheter hela tiden. Kom forbi nar du vill, sa hon, sa pratar vi. Och om jag hade haft behov sa hade jag anstallt dig direkt, fantastiska lilla flicka.

Bästa tanterna 2008:
Två gulliga tanter på ett tåg i Kina som jag erbjöd att byta sovbrits med för att en av dem hade den som var högst upp. De blev så till sig av min generositet och det faktum att jag kunde säga "varsågod" på kinesiska att de ville dela sin matsäck med mig. Låt mig citera mig själv ännu en gång. Delade kupe med nagra sota tanter som vi forsokte kommunicera lite med. De bjod oss pa godis och var imponerade av var alder (inte helt saker pa varfor). Jag visade bilder fran Sverige. De sa 'Oooh!'. De sa 'ooh!' ganska ofta, faktiskt. Nagot som det finns oerhort gott om har i Kina ar sma gulliga tanter utan tander, som skrattar mycket.

Och bästa gubben 2010 är förstås (i alla fall hittills) Guiseppe Siragusa, som tagen ur ett avsnitt av Solens Mat, den italienska bonderomantiken personifierad (se tidigare inlägg).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0