sevillanas

Idag hade jag min första lektion i sevillanas, den gren av flamencon som traditionellt sett dansas på ferias och andra fester. Lärarinnan var riktigt bra, jag gillade henne även fast hon klagade lite på mina försök till dans. Efter tre timmars lektion hade jag tills slut lyckats få kläm på den första delen, men i början av andra delen tappade jag hela tiden bort mig. Det är inte bara fötterna som ska ta rätt steg, armarna ska fara åt olika håll och som om inte det vore nog ska man komma ihåg att röra på händerna också. Det kräver fokus.

Det vi lärde oss idag var ena halvan av den första av fyra olika sevillanas. Stegen vi nu nött in om och om igen återkommer i alla de andra danserna som mellanspel. Så nu kan vi dem i alla fall. Nu återstår bara tre och en halv dans, sen kommer vi äga dansgolven!

(Eller så följer man bara lärarinnans råd och jobbar på att göra handrörelserna vackra, så att de drar uppmärksamheten ifrån vad som händer nere vid fötterna.)


Kommentarer
Postat av: Mary

Åååh, detta vill jag ha bildbevis på! Gärna i rörligt format om möjligt!:)

2010-10-16 @ 16:36:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0